onsdag 9 september 2009

Lillasyster, skräm inte mig så igen.

Sitter på rummet och går igenom och läser lite. Hör en stor och otäck hosta. "helvete, vad är nu detta?!" - jag lyssnar för jag vågar inte riktigt gå ut och titta. Vad ska jag mötas av? Skräckslagen blev jag. Ljudet fortsätter och jag går ut. Lillasyster sitter i sitt rum och har kräkt. Mina ögon vattnas och en klump i magen samlas. Det gör så ont i magen när hon inte mår bra. Det är inte ofta hon inte mår bra. Frisk pärla är hon, men inte i natt.

Mamma vakna till liv för att jag prata väldigt högt och fråga vad som hade hänt, om hon mådde bra, om hon har ätit, om hon inte har ätit. Jag sprang ner och fixa nya sängkläder och börja torka upp, med kräket i min egen hals kände jag att jag inte klara mer så mamma fick hjälpa till.
(Kanske detaljerad info för er men ibland behövs det att skrivas)

Bädda ner min lillasyster igen. Gick ner och prata med mamma. Går upp igen för att kolla så hon sover. Att kolla till henne i natt kommer jag göra minst tre gånger till, dels för hennes skull och dels för att stilla min oro.

Jag är mycket känslig när det kommer till min lillasyster. Att se henne må dåligt, gråta eller vara sjuk är något som jag har svårt för. Jag vill vara där och finnas där. Mamma känner samma sak, fast jag tro självklart det är tio gånger värre för henne.

jag blev skrämd i natt och jag befara det värsta när jag såg min lillasyster sitta där med mascara och svett-pärlor över hela ansiktet. Just nu vill jag bara lägga mig brevid henne och somna, inte gå därifrån utan bara somna och känna att jag har henne sidan om. Fast...kanske det är bäst att lägga sig i sitt eget rum. Hon är i den tonårs perioden nu så även när man inte mår bra så kan hon säkert säga något kaxigt som "va gör du? Lägg dig i din egen säng du är i vägen för min skönhetssömn!".

Jag ska i alla fall kolla till henne i natt. Punkt.

[LISETTE]

1 kommentar:

Candy sa...

Vilken fin syster din lillasyster har!