tisdag 10 november 2009

Bussar är bra roliga.

Under veckan som har gått så har man fått läsa lite om att bussar har blivit rånade på deras kassor fulla med pengar. Onödigt med rån. Men detta är vad jag kan kalla onödigt av något. En busskassa kan inte innehålla mer än 3000kr. Jag har ingen fakta så jag gissar mig fram nu. men några 10.000 ligger dom inte inne med. De som bestämde sig för bussrån var i alla fall korkade vilket fall som helst. idag kunde man läsa att dom kan bli gripna pga tydliga bilder på dom. Oj, snälla. Säg att ni maskerade er? Onödigt rån till max. Och det menar jag. Ska man nu råna så får man se till att lyckas med det såfall.

Något som jag har irriterat mig efter detta med rånet är att bussarna har nu ändrat läget lite. Att kontant på bussarna får inte ske under en viss period. En del bussar har stop med kontan betalning mellan 20.00-06.00 och där ingår min buss. Men en del andra bussar råder det total stop med kontant. Då måste man alltså köpa ett busskort som går från 300-500. Det finns olika sorters kort man kan köpa. Inget svårare med det. Jag tänker bara på olika slags fall som poppar upp i mitt huvud. Hur mycket otur som kan hända en människa en dag.

Ikväll hände det mig. Jag hitta inte mitt busskort. Stensäker på att jag hade tappat det (jag tappar aldrig mitt busskort). Så jag hade inte mycket val. Jag tog fram småmynt ur min plånbok och la fram till chaffören. Han titta först på mig sedan mina fattiga mynt och så sa han "Läser du inte tidningen? Vi tar inte kontant vid denna tidpunkt". Då var det bara för mig att förklara att jag tappat det och måste hem. Klockan är 23.30 och jag ville bara hem. Jag blir neckad att få åka med. Jag ringer då Christoffer och surar och gnäller. Vad ska jag ta mig till? Han säger att han för över pengar så jag kan åka hem men det jag inte tänkte på var att jag hade mina mynt som var exakt de prisklass det kosta för att åka med. Jag blev bara nekad. Jag fråga efter en stund en annan buss om jag fick åka med för jag tappat mitt busskort. Blir först nekad men jag håller inte igen med mina ord. Något surt flyger ur mig och det avgör saken: jag får åka med.
På bussen känner jag i en fika som jag aldrig känner i. Där ligger mitt kort.

Dumt att kanske tappa kortet som ska ta en överallt. Men det kändes som en kniv i magen att bli nekad att åka med. Jag förstår att alla som sitter bakom ratten på dessa bussar träffar otrevligt folk varje dag och har med idioter att göra. Som nu senast, rånare! Men bussar är lite känsliga. är det stenkastning mot bussarna så lägger dom ner och kör i över två veckor. Dom går ut och säger i tidningen "under en viss tid för alla bussåkare klura ut hur dom ska komma åka". Släng det på oss bara. Och nu när det kommer till rånet så är det enbart kort som gäller (under en viss tid). Det håller aldrig sålänge dessa förslagen, utan det återkommer alltid till det samma. Men det är väldigt irriterande. Ibland undrar jag hur känsligt det är med dessa bussar egentligen.

Man vill nästan dra den slutsaten att bankerna ska sluta ta hand om pengar. Dom blir allt för ofta rånade. Det går inte. Vi stänger ner alla banker som finns. Folk får klara sig med en bankvalv där hemma. Eller att jobba ute under kväll/natt period som jag gör, blir överfallen och vägra går till jobb. Jag och mina kollegor. Det går inte bara. Vi måste tänka på dom som vi jobbar för. Den som blir överfallen är fysiskt och psykist skadad. Kan inte jobba. Får en ersättare och under en vecka som pratar man om olika försvar och hur försiktiga man ska vara, en del kanske skaffar in mer säkerhetsvakter osv. Alla har olika metoder. Men jobbet måste..sorligt nog forstätta för att vi ska kunna göra vårt jobb. Visst låter det väldigt kallt. Men tyvärr, så kan jag tycka det är. Det är hemskt att bli utsatt och man vill inte riskera något mer. Varken sig själv eller någon annan.

..Men...riskera inte varenda människa sig själv varje dag? Vad som helst kan hända. Men vi kan inte sluta fungerar för det. Allt måste fungera. Annars råder det panik och människor förstår varken ut eller in, som på mig. Jag har busskort men jag tänkte på min mamma när jag berätta för henne. Men lyckligtvis så funkar kontant betalning på de tiderna hon behöver bussen som mest, men tänk om det inte hade funkat. Då hade mamma kört till jobbet när det hade varit som halast ute. Ingen vacker tanke.

Jag är verkligen inte lat. Människor kan gå och köpa sig ett busskort för att åka dessa dagar det håller på. Vi är väl inte bortskämda med att åka buss hela tiden, eller är vi? Jag kan nog gissa på att det inte kommer att vara så länge. Kan vi hoppas.

[LISETTE]

Inga kommentarer: