onsdag 18 februari 2009

Tjejmässan i ett nötskal

Huuuuh, många inlägg idag. För lite att göra? Kan nog hända.

Jag fick gå till tjejmässan en lite stund, titta på när lillasyster måla andras tjejer naglar och gjorde smycken. Hon såg inte ut att trivas i det precis, hon har nog växt ifrån det. jag hade inte gillat det. För mycket kackel och hönsa fasoner så jag klara mig. Men sen visa hon mig att tjejmässan går ut på snack om smink, killar och konstiga kyssar. Ja, verkligen inte ovanligt. Och när strran drog in mig på ett rum där det låg en korg full av 1000 olika sorters kondomer, så drog jag henne därifrån.

Varför ska tjejmässan dela ut kondomer till flickor som är 13år gamla. Visst har alla fattat att det finns småflickor som har tidig sex, men jag trodde tjejmässan var till för att sminka, köpa halsband, göra halsband etc och skvallra lite om saker. Inte dela ut kondomer! Visa ser nog det goda i det här, jag ser det ingenstans. Jag tog med mig två kondomer och demostera för lillasyster vad man skulle göra med den. jag blåste up den som en ballong och sa "det är allt du behöver veta för nu". Det är klart hon vet vad den ska användas för, och Varför, men hon ska inte bli uppmuntrad till att ha en i "behov" för att detta "behovet" kommer aldrig att ske på denna unga dam så länge jag bor en meter från hennes rum.

När en från tjejmässan kom fram till henne (en äldre kvinna som höll i det) och fråga att hon skulle ta ch fundera på om hon verkligen ville komma och jobba under tjejmässan, för lillasyster hade tydligen inte sett så intresserad ut något mer. Hon avslöja då att hon skulle stanna hemma nästa gång det va. jag var tvungen att fråga vad hon jobba med på tjejmässan, vad va hennes uppgift? Då svara hon att hon står i cafet och tar betalt för läsk och godis och sen gör halsband som dom sedan säjer till tjejer som kommer dit. Men allt detta gjorde dom gratis. Hon sa att de som jobba där var tvungna att känna det var roligt att stå bakom en kassa och plocka godis till de andra. Men herregud, vad chockad jag blir. Jag kan nästan känna att det är svart arbetskfrat. Jag må låta skit löjligt. Men sitta och göra halsband till andra tjejer, och sen stå på cafet utan att få något för det? Mina tankar vandra vidare till alla barn som jobbar och syr kläder som vi går och handlar.

Men en belönig? Det behöver knappast vara pengar jag snackar om, men säga att man får ta en näve godis innan man går hem, eller man får göra sitt eget halsband, gratis och hur man vill. Något uppskattande överhuvetaget. Eller ja, dom får ta hur många kondomer som helst, det är kanske belöningen....

Och jag vet att tjejmässan har olika åldrar. Men här var det från 8 till 13 åringar...jag såg genast ett fel med kondomer. Mer vill jag helst inte veta om stället.

/Lisette

Inga kommentarer: