måndag 21 december 2009

jultankar.

Helgens grej är över. Det är måndag och verkligheten sätter in. Det är väl bara för tråkigt! men ganska snart är det jul. Lite mysigt är det faktiskt. Fast har lite julklappar till att handla. Men ni vet när man handlar julklappar till mamma, pappa och sykonen.. då vill man bar skämma bort dom med en massa julklappar. Och med julklappar menar jag med saker som man länner för att handla ör. En ösnelista kan göras, men när går man efter önskelistan egentligen? Jag handlar det jag tycker är fint, som mamma ungefär. (nästan)

Dock har jag börjat inse vilket helvete mamma och pappa har haft inför julen. Det kostar. Det är inte billigt och då tänker jag inte enbart på klapparna, det är mat och hela faderullan. usch och ty! men innerst inne så tror jag nog att det är värt allting. Plus så hjälper jag till med julmaten i år. Mamma måste älska stora barn haha. betala hem, betala hem! Mysigt när man kan hjälpa till. Lönekontot säger annat haha.

Det jag ville komma fram till är att jag tycker det är mysigt att familjen kan ge varandra julklappar. hela vår släkt gör inte så däremot. När man blir äldre så är det som en tradition att vara utan julklappar. helt förståligt. Däremot så kommer jag aldrig sluta ge julklappar till mamma och pappa kvittar om dom inte skulle ge tillbaka.

Älskar man någon så vill man ge en julklapp för att visa uppskattning. Visa hur glad man är för att dom har gett en liv och tak över huvudet. Överdriver jag? En smula för vissa kanske, men för mig är det viktigt. Och det har jag börjat inse denna jul. Jag har börjat inse att det är roligt (men dyrt) att ge julklappar för det finns så mycket roligt och fint man kan ge. Använder man fantasin kan den enklaste saken bli den bästa på väldigt länge.

Jag tycker om att ge julklappar för att jag gillar att se minnen som kommer direkt efter man öppnat julklappen. Då ser man glädjen i både leendet och ögonen. Vad kan slå det en julafton? Och har man tur kan man till och med få sig ett stort garv!

Jag längtar till jul. Jag vet om att julen kommer bli väldigt fin och underbar denna jul. Vi är enbart familjen och det ska bli så mysigt. Mysigt och lätt att ta sig genom.

Det är konstigt att jag fått upp ögonen för julen när det kommer till pengar och annat småsaker. Tror dock att jag inte vuxit klart ännu. För först måste jag gå igenom en julafton med egna barn som jag måste mata julklappar till. Det är nog då jag kommer ångra varenda ord jag skrivit här i natt :)

[LISETTE]

1 kommentar:

mamma sa...

hahaha...du e för söt!!!
men det vet du väl om? *L*
japp du kommer upptäcka julen med andra ögon när du får barn, man vill typ ge världen! men en del av den räcker mer än väl ju :)