onsdag 5 maj 2010

work power.

Har varit iväg idag på en föreläsning som går via mitt jobb. Jag förväntar mig inte mycket när det är föreläsnings dags. Jag tänker på gäsp och trötta ögon. Det blev tvärtom dessa åtta timmar. Hon som höll i den var väldigt framåt och framförallt, väldigt rolig. Hon fick hela salen att skratta sig igenom hela föreläsningen. Hon gick igenom vad det var som drog oss tillbaka på jobbet, alltså vad det var som fick oss att känna att allting var ivägen och man fick kämpa extra hårt för att älska sitt jobb.

Ungefär så känner jag hela tiden om mitt jobb. Jag får kämpa mig upp för en backe som aldrig blir lätt. Även om jag precis fått fast, så känns det inte lätt. Men hon tryckte på alla punkter och verkligen drog sanningen ur oss. Det kändes skönt och väldigt uppfriskande att få höra henne, speciellt med det här med jobbet som man inte alltid uppskattar. Alla har vi våra dagar, vilket hon sa men en del (jag) har alltid det såhär, varför? Jo, det uppstår för mycket stress och man tänker "vill vara med i gängetm men har för mycket att göra, vill inte göra någon besviken" - att vakna upp med en sådan inställning till jobb kommer bara få ditt arbete och dina uppgifter att kännas som jobbigt och ångestfylld.

Hon pricka mig så rätt. Jag kommer inte att älska mitt jobb efter detta, men jag kanske kommer känna att jag kommer tappa en sten eller två. och kanske, kanske börjar jag känna att ger mig mer än vad jag tror. Oftast är det inte jobbet det är fel på, för jobb som jobb egentligen. Oftas är det personen själv som måste ändra sin inställning. Måste bara veta hur och varför.

[LISETTE]

Inga kommentarer: